O importantă tehnică de consolidare a informațiilor învățate, astfel încât ele să fie transferate în memoria de lungă durată, este exersarea recuperării informației*. Această strategie presupune, pe scurt, ”extragerea” informației din memorie, fără a avea informația în față.
Ea poate fi pusă în aplicare prin diferite metode și tehnici:
1. Exersarea recuperării prin notarea pe foi de bloc notes
Atunci când copilul învață o lecție nouă, după ce trece de o parte din lecție, rugați-l să închidă cartea și caietul, să ia o bucată de hârtie sau o foaie de bloc notes și să noteze pe ea cele mai importante informații ale acelei părți. Astfel nu numai că este obligat să își activeze memoria și să ”recupereze” din ea informația, dar în același timp se verifică singur, cât din acea informație s-a așezat în memorie.
Apoi rugați-l să vă citească și să vă detalieze sau exemplifice, după caz, ceea ce a notat. Acum puteți verifica dumneavoastră nivelul de înțelegere a informației și conceptelor învățate și interveni acolo unde simțiți că acestea nu sunt foarte clare.
2. Exersarea recuperării prin desen
Un alt mod de a exersa recuperarea informației este de a ruga copilul să deseneze ceea ce a înțeles din cele învățate. Devenind creativ, copilul este mai atent la detalii, devine mai interesat și aceasta îl ajută totodată la o mai bună înțelegere.
După finalizarea desenului rugați-vă copilul să vă descrie desenul și detaliile acestuia.
Această metodă este eficientă și la copiii care încă nu au învățat să scrie cursiv.
3. Exersarea recuperării în timpul cititului
Fie că citește ceva pentru școală sau de plăcere, rugați-vă copilul ca, după fiecare pagină, să facă o scurtă pauză, în care să încerce să își amintească ceea ce au citit pe acea pagină, însă fără a se uita pe ea. Dacă sunteți în preajmă, el vă poate chiar povesti ceea ce a citit, un bun exercițiu pentru dezvoltarea abilității de sinteză și a comunicării.
La copiii mai mari, îi puteți ruga să vă spună sau să noteze ideea principală de pe acea pagină. La finalul poveștii sau al cărții, rugați-l să vă citească acele idei principale notate. Astfel rememorează împreună cu dumneavoastră firul poveștii.
4. Exersarea recuperării informațiilor anterioare
Pentru o consolidare mai bună a informațiilor în memoria de lungă durată, puteți ruga copilul să rememoreze informații învățate cu o zi, o săptămână sau o lună înainte. Acest tip de recuperare este cunoscut și ca ”repetare spațiată”. Puteți face acest lucru cu ajutorul unor jocuri educative sau inventând jocuri proprii, ca de exemplu: ”concursul de spus cuvinte care încep cu litera M în limba engleză”, ”cine e mai rapid la calcule”, ”completează propoziția” etc.
Fiecare părinte poate exersa recuperarea informației în moduri diferite, această tehnică fiind flexibilă și bazându-se pe creativitatea fiecăruia de a găsi modalități cât mai plăcute și distractive în învățare.
* Acest concept este tradus din engleză (”retrieval practice”) și provine din cartea ”Powerful Teaching” de Pooja Agarwal și Patrice Bain.
Bibliografie:
Barbara Oakley, Beth Rogowsky, Terrence J. Sejnowski: ”Uncommon Sense Teaching. Practical Insights in Brain Science to Help Students Learn”, TarcherPerigee, 2021